کد مطلب:321370 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:98

تأویل به رأی کردن آیات و کلمات کتب آسمانی
گفته است در فصل اول فرموده اند هر حرفی از كتاب تدوینی و تكوینی را تاویلی بلكه تاویلاتی است مسلم و بطونی چند است و همچنین اخبار و كلمات آنها هفتاد وجه است و اگر هزار وجه داشته باشد وجه مناسبتی می خواهد و این مطلب در هفتاد بطن و هفتاد تاویل
و هفتاد ظاهر شرط است و تاویل برای مردود است تا آخر این فصل شرح این معنی است بعد جواب گفته آنچه حاصلش این است كه اولا همچو معلوم است كه ادعای علم این معانی را دارند و ظاهر كنند تا ببینیم و اگر می گویند كه از اسرار است این طایفه كشف اسرار نموده اند و از ظواهر كتاب و بیانات صاحبان كتاب ظاهر كردند و ثانیا این مقدمه است كه دین تاویلی نسبت به این طایفه بدهند و حال اینكه مدعی ركن رابع خود به دین تاویلی مؤمن است و هیچ دلیلی بر مطلب خود ندارد اما این حزب ادله بسیار بر مطلب خود دارند.